آمادگی اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین و آنروا سومین روز ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) موافقت نتانیاهو با پیشنهاد تیم مذاکره کننده برای دستیابی به توافق مبادله اسرا حمله حزب الله با موشک «برکان» به پادگان صهیونیستی «برانیت» + فیلم (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) خانواده اسرای اسرائیلی: کابینه نتانیاهو تصمیم به قربانی کردن گروگان‌ها گرفته است رایزنی آل ثانی و باقری درباره راه‌های گسترش روابط ایران و قطر واکنش قالیباف به دعوت نمایندگان برای نامزدی ریاست جمهوری شهادت رزمنده حزب الله در جنوب لبنان + عکس (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) کنعانی، اقدام «اتحادیه اروپا» در تحریم برخی مقامات ایرانی را محکوم کرد بورل طرح کنست رژیم صهیونیستی علیه آنروا را محکوم کرد نمایندگی ایران: آمریکا سلاح‌ هسته‌ای برای اسرائیل تکثیر کرد هلاکت دو فرد مسلح غیر ایرانی در ایرانشهر (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) بایدن: اسرائیل پیشنهاد جدید جامعی برای آتش بس ارائه کرده است ترامپ: آمریکا کشوری فاسد و فاشیستی است تداوم مواضع خصمانه اتحادیه اروپا علیه ایران | آشتیانی تحریم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) اعلام منطقه بسته نظامی در شمال فلسطین اشغالی | حمله پهپادی به «عکا» (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) پادشاه بحرین: برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران تلاش می‌کنیم شلیک ۱۰۰ موشک حزب الله به شمال فلسطین اشغالی (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) سازمان ملل: کره شمالی به تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز
سرخط خبرها

سخت‌ترین چانه زنی در گام آخر | در وین چه می‌گذرد؟

  • کد خبر: ۱۰۰۷۸۵
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
سخت‌ترین چانه زنی در گام آخر | در وین چه می‌گذرد؟
موضع اتخاذ شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و فضا سازی‌هایی که در چارچوب فعال سازی بازی «مقصرنمایی» از سوی رسانه‌های غربی آغاز شده است، نشان می‌دهد کشور‌های غربی به ویژه آمریکا قصد دارند همچنان به رویه غیر سازنده خود که موجب طولانی شدن مذاکرات خواهد شد، ادامه دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است اگر ایران به همکاری نکردن در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد، ایالات متحده از آن خارج می‌شود. اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که واشینگتن به عنوان مقصر اصلی شکل گیری وضع موجود تا کنون با پافشاری بر مواضع غیر اصولی خود باعث کندی روند مذاکرات و دست نیافتن به نتیجه مناسب شده است.

خبرگزاری «رویترز» نیز روز گذشته بر اساس روال معمول خود از قول منابع نامعلوم مدعی شد که مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای در بازگشت باقری به وین سخت‌تر شده است و تیم ایرانی حتی خواستار بازنگری در موضوعاتی شده که پیش‌تر بر سر آن‌ها توافق شده بود.

این ادعای غیر واقعی در شرایطی مطرح می‌شود که هیچ موضوع جدیدی از سوی ایران مطرح نشده و صرفا مواردی که از ابتدای گفتگو‌ها در ردیف مطالبات اصلی ایران بوده و به نوعی در محدوده خط قرمز‌های کشورمان قرار دارد، پیگیری شده است.

ضرب الاجل‌های ساختگی

غربی‌ها با توجه به موضوع اوکراین دیگر نمی‌خواهند بیش از این پای میز مذاکره برای برجام بمانند. وزارت خارجه فرانسه گفته است که پایان دادن به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، در این هفته ضروری است.

فیلیپ اررا، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه، در توئیتی نوشت: «تهران در بحث مذاکرات وین دارد با آتش بازی می‌کند، همان طور که در فرانسه می‌گوییم؛ شما باید بدانید که تا چه حد می‌توانید پیش بروید.» این در واقع پالسی است که از حساسیت گفتگو‌ها در وین حکایت می‌کند.

از سویی مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات وین بیان کرد که مذاکرات به مرحله آخر رسیده است و مشارکت کنندگان در گفتگو‌ها روشنایی پایان تونل را می‌بینند.

وانگ کوان ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. وی افزود که زمان دستیابی به توافق نهایی رسیده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات نیز در توئیتی در پاسخ به کاربری که درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین در ماه فوریه و احتمال برهم خوردن مذاکرات سؤال می‌پرسید، نوشت: «به راستی دلایلی داشتیم تا باور کنیم که مذاکرات وین بر سر برجام تا آخر ماه فوریه به طور موفقیت آمیز به پایان برسد. این انتظارات به وقوع نپیوست. جای تأسف دارد، اما دراماتیک نیست. این یک بازه زمانی بود و نه یک ضرب الاجل. ما هنوز فرصت نهایی ساختن مذاکرات طی روز‌های آتی را داریم.»

پاسخ ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، نیز در پاسخ به اظهارات دیپلمات‌های غربی و آمریکایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آمریکا سال هاست که از برجام کنار کشیده است. از این رو باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. همه کشور‌ها برای خود گزینه‌های جایگزین دارند، هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است. درشت گویی و بلوف زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت. این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد.  اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر خود گفت: متأسفانه در ۳ یا چند موضوع اصلی، طرف‌های غربی و آمریکا تصمیمات سیاسی خود را نگرفته اند. در همه تماس‌ها و گفت وگوهایمان تلاش کردیم خطوط قرمز ایران، منطق ایران و دلیلش درباره این خطوط قرمز و همچنین چگونگی حل شدن موضوعات باقی مانده را کاملا برای طرف غربی روشن کنیم و مواضع ایران را در این ارتباط تبیین کنیم و اکنون ابهامی برای واشینگتن و غرب درباره این خطوط قرمز وجود ندارد. ما تأکید کردیم که از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم و همان طور که گفتم الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشینگتن و اروپا در این زمینه نیست. انتظار داریم که طرف‌های اروپایی بیش از این موضوع را ادامه ندهند.

وی با بیان اینکه دکتر باقری صبح امروز وارد وین شد، اضافه کرد: آقای باقری امروز وارد وین شد تا مطمئن شود مسائل حل شده است. طی روز‌های آتی شاهد خواهیم بود که طرف مقابل تصمیمات سیاسی خود را گرفته است یا نه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: پیش نویس مشترک که بیش از ۹۷ یا ۹۸ درصد آن به صورت مشترک نگاشته شده آماده شده و آنچه باقی مانده است، مواردی است که باید رفع شود.

امیرعبداللهیان به بهارستان رفت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در جلسه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و آمریکا باید تصمیم‌های سخت سیاسی بگیرد که هنوز چنین تصمیماتی را نگرفته است.

نمایندگان مجلس نیز بر حفظ خطوط قرمز منافع ملی در مذاکرات از جمله رفع تحریم ها، اخذ تضمین‌های لازم و فرصت لازم برای راستی آزمایی دقیق تأکید کردند. سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، هم گفته است: از نظر حقوقی الزامی برای تصویب پیش نویس توافق ایران و ۴+۱ در مجلس نیست.

غرب به توافق با ایران نیاز دارد

سیدحسین نقوی حسینی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، درباره سرنوشت گفتگو‌های وین به «نامه نیوز» گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آمادگی لغو تحریم‌ها را دارند. البته در ابتدا می‌گفتند که «فقط تحریم‌های با برچسب هسته‌ای باید لغو شود»، ولی جمهوری اسلامی صریح اعلام کرد «همه تحریم‌های آمریکا بعد از خروج دولت ترامپ از برجام باید لغو شوند». اکنون در این موضوع اتفاق نظر به وجود آمده است.

وی با اشاره به توسعه غنی سازی و ارتقای توانمندی‌های نظامی در ایران افزود: غربی‌ها از رسیدن ما به غنی سازی ۹۰ درصد می‌ترسند. همچنین با توجه به حمله روسیه به اوکراین، غرب نیاز مبرم به توافق با ایران دارد و ضمن آنکه نیازمند آن است که حامی‌هایی برای خود در این حوزه داشته باشد، مجموعه این شرایط توافقی بهتر از گذشته را ایجاب می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->